keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Epikset i Riihimäki 19.7.2013

Epikset i Riihimäki 19.7.2013 featuring Saps, Napeli, Lare & Freps

19 juli var det dags för vår tävlingsdebut, inofficiell tävling i Riihimäki. Freps och Saps hade tänkt anmäla sej endast till "mölli" nivån men efter en lite funderare beslöt vi oss att prova på tävlingsnivån också. De samma gällde för Napeli och Lare, men även de beslöt sej för att prova tävlingbanan.

Det visade sej vara ett bra val eftersom möllibanan var rätt lätt och på ett försök lyckades vi komma på tredje plats. Hurra för oss! Allt gick ju självklart inte englit planen, bland annat så kunde Saps inte koncentrera sej alls då vi kom in på planen. Det visade sej bero på att hon kände lukten av Lare och då hon inte direkt kunde lokalisera henne så blev hon ängslig och yrade omkring. Efter att Lare visat sej så var vi "Ready to Go".

Några ord om möllibanan. Att ha övat en så kallad tunnel-broms skulle ha varit nyttigt. I praktiken skulle det fungera så att föraren bromsar rätt kraftigt då hunden springer in i tunneln, och genom att hunden hör bromsningen vet den att nästa hinder finns i motsatt riktning och därmed borde hunden inte rusa med full fart framåt. Förutom det så gick det rätt så bra, själv borde jag koncentrera mej mera på att röra mej jämt och titta på Saps. Kontakten är viktigt och lika så smidigheten, här var det rätt ojämnt, broms, fullt, broms, fullt... Anyway, en video berättar mera än 1000 ord! :)

Saps & Freps goes Mölli



Efter en lite paus, var det dags för tävlingsbanan. Den var betydligt svårare och inkluderade både kontakter och slalom. Överlag är jag nöjd med vår prestation. Efter att Saps än en gång sökt Lare och hon visade sej, så gick starten, slalomet och kontakterna bra. Problemen uppstod när farten ökade. Igen skulle det ha varit bra att ha övat på tunnel bromsning och "jaakotus" svängar skulle möjligtvis ha kunnat rädda ribborna från att falla. Jag måste också koncentrera mej mera på att titta på Saps så vi gör tillsammans. Jag har en känsla av att det kommer att lösa många av våra utmaningar. =)

Saps & Freps goes tävlingsbana



Till sist var det Nachos tur men i det skede var Lare så trött så vi hamna byta förare så den här gången blev det Nacho & Freps. Eftersom Nacho är liten och en terrier så är tekniken rätt annorlunda. Det spelade ingen roll, vi lyckades bra. 0 fel och andra placering, Nacho Rulez!

Napeli & Freps goes tävlingsbana




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti